Alma mater мемів та бустер для брендів: за що ми любимо Twitter (X) та як він допоможе бізнесу із просуванням у соціальних мережах

11.07.2024

У ньому реально стати популярним за день, а можна й миттєво отримати квиток на «шакалячий експрес»* за один необережний контроверсійний вислів. Ви можете називати його X, але в серцях олдів він назавжди Twitter. Він був стартапом на колінці, який створили у 2006-ому для швидкого обміну новинами, а сьогодні він став каталізатором глобальних змін у світі.  Сервіс мікроблогів впливає на політичні процеси, репутацію брендів й задає тренди у гуморі та поп-культурі. На початок 2024-го року Twitter налічує 1,3 мільярда акаунтів (з яких 237,8 млн ― активних користувачів), а дохід соціальної мережі у 2023 році склав $3,4 мільярда.   Twitter ― потужний інструмент для бізнесу, який ефективно працює для іміджевих цілей та залучення нішевої аудиторії. Але щоб досягти в цьому успіху, треба зрозуміти унікальність соцмережі на українських теренах та навчитися грати за цими правилами.

То у чому ж феномен цієї платформи в Україні та чому комунікацію бізнесу «із серйозним обличчям» там не оцінять?

Я Владислава Андріянова ― копірайтерка агенції Sasquatch Digital Agency . Пропоную зʼясувати відповіді на ці запитання у наступному матеріалі.

Структура і особливості

Головною ідеєю Twitter до 2017 року була лаконічність + афористичність. Хочете здобути респект від місцевих? Озбройтеся дотепністю й спробуйте вкласти її у суворі 140 символів.

Останній апдейт дозволяє дописувати вже на 25 000 знаків, проте багатьох користувачів обурюють ці нововведення, адже вони нівелюють початкову ідею соцмережі. Тож мало хто читає такі лонгріди.

Формат тредів тут ― один з найпопулярніших. Це ланцюги з певної кількості твітів, що розкривають певну тему серйозно чи жартома. Як вони корисні для послуг диджитал агенцій?

Розважальні, як-от від маркетплейсу Prom.ua створюють позитивний імідж завдяки крафтовим сезонним мемам.

Інформативні, часто у вигляді щирих рекомендацій від користувачів, здатні будь-якої миті завіруситися й принести бренду сотні нових клієнтів. На жаль, так само працює й з анті-рекомендаціями.

Розділ «Тренди» ― чи не найважливіша опція соцмережі, завдяки якій ви дізнаєтеся про гарячі події у реальному часі раніше за офіційні новини.  Це чудова можливість для бізнесу першим обіграти свіжий інфопривід.

Після початку повномасштабного вторгнення відбулася важлива подія: українська спільнота впливовців відʼєдналася від російської: набув популярності хештег #УкрТві та повноцінно розбудувалося наше комʼюніті. А з ним ― розвинулися українська автентична лексика, сенси та можливості для бізнесу.

Колиска мемів 

Один з яскравих маркерів українського Twitter ― використання гумору (подекуди чорного) як зброї за будь-яких обставин. Саме так зʼявився мем про гору Щекавиця.

Після чергової ядерної погрози путіна користувачка поділилася інсайдерською інформацією: у Telegram існує група на 8 людей, учасники якої у разі ядерного вибуху планують влаштувати передсмертну оргію на вершині київської гори Щекавиця.

Твіт завірусився, і в групу почали додаватися тисячі людей, щоб разом пофантазувати щодо останніх хвилин життя з перчинкою. У самому ж Twitter з цієї нагоди запустився мемний маховик, до якого долучилися й українські бренди.

Дотепно обіграли інфопривід в SMM просуванні, наприклад, інтернет-магазин Rozetka.
Молочна компанія «Галичина».

Цікаво, що коли ті самі бізнеси не впроваджують твітер-меми у ситуативи, дописи не мають таких великих охоплень, як тут.

Саме у Twitter зʼявилоcя культове: «Шо по ру*ні?» з усім відомою відповіддю. Тарасу Чмуту, голові фонду «Повернись живим», поставили запитання: «Шо по флоту?». Пан експертно відрізав: «Флоту п%%%а». Тоді користувачі підхопили цю відповідь і почали використовувати її як шаблон: «― Що по X? ― X ― п%%%а», де під X найчастіше розуміють росіян.

*«Шакалячий експрес» ― твіттер-версія культури скасування або ж просто масове незадоволення через необачні вислови певного користувача. Якщо вас на ньому «покатають», є ймовірність міцно зіпсувати репутацію себе як інфлуенсера або ж свого бізнесу.

Twitter політичний

По-перше, Twitter завжди першим реагує на будь-які події у світі. По-друге, часто стає майданчиком цих подій.

  • Революція Гідності в Україні почалася, зокрема, завдяки Мустафі Найєму. Журналістові вдалося консолідувати у Twitter пасіонарну молодь завдяки вже легендарному твіту. Упродовж Євромайдану у 2013–2014 роках сервіс використовували мітингувальники для обміну інформацією та координації акцій протесту проти злочинної влади януковича.
  • Twitter відіграв важливу роль у перемозі Дональда Трампа на президентських виборах США 2016-го року. Він використав платформу як інструмент прямого звертання до своїх прихильників. Трамп часто висловлював свої погляди через контроверсійні твердження. Це дозволило йому здобути увагу та обговорення в медіа, що й сприяло його успішній кампанії.
  • Після того, як Ілон Маск став власником Twitter, багато його дій на цій посаді підпадають під жорстку критику спільноти. По-перше, користувачам не сподобався ребрендинг: перейменування соцмережі на X та зміна логотипа викликали масове заниження оцінок Twitter в App Store.

Гучне обурення бос Tesla накликав на себе також, коли запропонував «мирний план» для завершення російсько-української війни, згідно з яким ми мали б віддати частину окупованих територій. Тут не втрималася навіть письменниця Оксана Забужко.

У грудні 2022 Маск створив опитування, чи потрібно йому залишити посаду голови соцмережі. Мільярдер зазначив, що дотримуватиметься результатів. І хоч більшість користувачів висловилася за залишення посади, своєї обіцянки Маск досі не дотримався.

Розслідування


Нерідко з твіттер-скандалів народжуються справжні розслідування, які згодом потрапляють у ЗМІ. Одне з таких ― про військового Влада Сорда, що виявився аферистом. Усе почалося з розповіді колишньої дівчини про зради чоловіка. Тред залетів майже на пів мільйона переглядів, а тоді долучилися й журналісти. Виявилося, що Влад ошукує не тільки жінок, а і державу. Наразі Сорда підозрюють у крадіжці мільйонів гривень на ЗСУ.

Вибуховим став і тред щодо прикрас дівчини скандального корупціонера Гринкевича ― Соні Морозюк. Художниця публічно заперечувала, що брала коштовні подарунки від нареченого. Проте автор подкасту «Рахуємо чужі гроші» виправдав назву свого хобі та, аналізуючи фото Соні, у великому треді підрахував приблизну вартість прикрас дівчини. Розслідування завірусилося не тільки у Twitter, а й за межами платформи.

Twitter для бізнесу 

Twitter ― важливий інструмент для бізнесу, який дехто досі недооцінює. Проте деякі бренди вже зайшли на цю територію та успішно використовують її для розширення клієнтської бази та створення позитивного іміджу продуктам й послугам. Для цього вони залучають такі інструменти:

  • обігрування інфоприводів у контенті (екстраважливо бути серед перших, доки тема ще гаряча ― бажано в перші ж години після гучної події);
  • актуальний гумор у комунікації з використанням специфічного місцевого сленгу, що створює відчуття дружньої близькості з брендом та його сучасності;
  • оперативна та ефективна модерація.

Прикладом ідеального балансу між корисним і мемним контентом у Twitter неочікувано став акаунт  SMM просування Київ YASNO. Це бренд, під яким працюють компанії, що постачають українцям електроенергію та газ. Завжди дотепні дописи мають потужний фідбек.


Водночас YASNO нагадують про своєчасну оплату комуналки, а у коментарях активно відповідають на практичні запитання українців.

Влучне потрапляння в інфоприводи та товариський TOV є у комунікації McDonaldʼs Ukraine.

А тут бачимо приклад уже офлайн-використання жарту про магічну дію кави з корицею по четвергах.

До речі, коли трапляються факапи, це теж стає вірусним та суттєво збільшує згадки компанії у Twitter ― місцеві обожнюють такі кейси та активно їх коментують.

Висновки

З одного боку, Twitter ― меми та міжусобні чвари, з іншого ― про вплив на президентські вибори в Америці, майданчик Революції Гідності, консолідацію та незламність українців. Саме у цій еклектиці й полягає унікальність цього сервісу.

Щодо бізнесової царини, Twitter не просто еволюціонує у такт з ринковими вимогами, а й самостійно задає тренди. Можливості цього сервісу для послуг диджитал агенцій необмежені, головне ― вміти адаптуватися, а ще влучно й вчасно обігрувати інформаційні приводи.

Це прогресивна платформа з самобутнім мікрокліматом, яскравим специфічним сленгом та власними законами. Отже, якщо ви розглядаєте цю соцмережу для просування свого бренду, врахуйте ці особливості і візьміть їх на озброєння у своїй комунікації. Це спрацює як ефективна іміджева історія, створення більш дружньої та тісної комунікації з клієнтами та для залучення нішевої аудиторії.